Čelem vzad číslo 10 - Příloha

Přejít o stránku zpět   Vytisknout tuto stránku   Kniha hostů   Přejít o stránku vpřed

TIP: publikace České dějiny do roku 1914 Evropa do roku 1914 a od hlavního redaktora stránek Čelem vzad.
Nalezené články: Evropské památky UNESCO, Přečtěte si s námi: Jan Křen - Česko-německé vztahy do r. 1918, Grafika M. B. Brauna
Předcházející kapitola: Křížem krážem
Návštěvnost článků
Obsah tohoto čísla


Evropské památky UNESCO


Poslat článek e-mailem
 
Ohodnoťte článek "Evropské památky UNESCO":
 Hodnocení 1 z 5 (nejhorší)
 Hodnocení 2 z 5
 Hodnocení 3 z 5
 Hodnocení 4 z 5
 Hodnocení 5 z 5 (nejlepší)


Albánie
1992 + 1999 Butrinti

Belgie
1998 vlámské domy bekyní
1998 kanál du Centre/La Louviere a Le Roeulx
1998 Brusel - Velké náměstí
1999 městské zvonice ve Flandrech a Valonsku
2000 Bruggy
2000 Brusel - Hortův dům
2000 Spiennes - archeologické naleziště
2000 Tournai - katedrála

Bělorusko
2000 Mir - hradní komplex
Bělorusko + Polsko:
1979 + 1992 Bělověžský prales

Bulharsko
1979 Bojana - kostel
1979 Madara - kamenný jezdec
1979 Ivanovo - skalní kostely
1979 Kazanlak - thrácké hrobky
1983 Nesebar
1983 Srebarna - přírodní rezervace
1983 Pirin - nár. park
1983 Rila - klášter
1985 Šveštari - thrácké hrobky

Poutní kostel sv. Jana Nepomuckého na Zelené Hoře u Žďáru nad Sázavou od J. B. Santiniho Česká republika
1992 Praha
1992 Český Krumlov
1992 Telč
1994 kostel Zelená Hora u Ždáru nad Sázavou
1995 Kutná Hora a katedrála v Sedlci
1996 Lednicko - valtický areál
1998 Holašovice
1998 Kroměříž - zahrady a zámek
1999 Litomyšl - zámek
2000 Olomouc - sloup Nejsvětější Trojice
2001 Brno - vila Tugendhat

Dánsko
1994 Jelling - runový kámen
1995 Roskilde - katedrála
2000 Kronborg - zámek

Estónsko
1997 Tallin

Finsko
1991 Rauma
1991 Suomenlinnská pevnost
1994 Petäjävesi - kostel
1996 Verla - technické památky
1999 Sammallahdenmäki - arch. naleziště

Pont du Gard (Francie) Francie
1979 Mont-Saint-Michel
1979 Chartres - katedrála
1979 Versailles
1979 Vézelay
1979 údolí Vezére - jeskynní malby
1981 Fontainebleau
1981 Amiens - katedrála
1981 Orange
1981 Arles
1981 Fontenay - klášter
1982 Arc-et-Senans - královský solivar
1983 Nancy
1983 Saint-Savin sur Gartempe - chrám
1983 Korsika - mys Girolata a Porto a přírodní rezervace Scandola
1985 Pont du Gard
1988 Štrasburg
1991 Paříž
1991 Remeš
1992 Bourges - katedrála
1995 Avignon
1996 Canal du Midi (mezi Atlantikem a Středomořím)
1997 Carcassonne
1998 cesty do Santiaga de Compostela
1998 Lyon
1999 Saint-Emilion - vinařská oblast
2000 údolí řeky Loiry mezi Sully-sur-Loire a Challones-sur-Loire (zámek Chambord již 1981)
2001 Provins
Francie + Španělsko:
1997 Pyreneje - Mont Perdu

Chorvatsko
1979 Dubrovník
1979 Split
1979 + 2000 Plitvická jezera
1997 Poreč
1997 Trogir
2000 Šibenik - katedrála

Irsko
1993 arch. památky v údolí řeky Boyne
1996 kláštery na souostroví Skelligs

Benátky (Itálie) Itálie
1979 Val Camonica - skalní malby
1980 Leonardo da Vinci: "Poslední večeře"
1982 Florencie
1987 Benátky
1987 Pisa
1990 San Gimignano
1993 Matera
1994 Vicenza a Palladiovy vily Benátska
1995 Siena
1995 Neapol
1995 Crespi d'Adda
1995 Ferrara
1996 Castel del Monte
1996 Alberobello - tradiční architektura
1996 Ravenna
1996 Pienza
1997 Caserta
1997 savojské rezidence v Piemontu
1997 Padova - botanická zahrada
1997 Ligurská oblast (Cinqueterre + ostrovy)
1997 Modena
1997 Pompeje a Herculaneum
1997 pobřežní oblast Amalfi
1997 Agrigento (Sicílie) - arch. naleziště
1997 Villa Romana del Casale
1997 Barumini (Sardinie) - pravěké stavby
1998 Cilento + arch. naleziště Paestum a Velia
1998 Urbino
1998 Aquileia
1999 Hadriánova vila v Tivoli
2000 Liparské ostrovy
2000 Assisi
2000 Verona
2001 Villa d'Este v Tivoli
Itálie + Vatikán:
1980 + 1990 Řím

Jugoslávie
1979 Kotor
1979 Stari Ras a Sopočani
1980 Durmitor - národní park
1986 Studenica - klášter

Kypr
1980 Pafos
1985 + 2001 Tróodos - kostely
1998 Choirokoitia - archeolog. naleziště

Vilnius (Litva) Litva
1994 Vilnius
Litva + Rusko:
2000 Klajpeda - písečné oblasti

Lotyšsko
1997 Riga

Lucembursko
1994 Lucemburk

Maďarsko
1987 Budapešť
1987 Hollokő - lidová architekrura
1996 Pannonhalma
1999 Hortobágy - přírodní rezervace
2000 Pětikostelí
viz též Slovensko a Rakousko

Makedonie (bývalá Jugoslávie)
1979 Ochrid - historické a přírodní památky

Malta
1980 Hal Saflieni - hrobka
1980 Valetta
1980 megalitické stavby

Německo
1978 Cáchy - katedrála
1981 Špýr - katedrála
1981 Wűrzburg
1983 Wies
1984 zámky Augustusburg a Falkenlust (Brühl)
1985 Hildesheim - kostely
1986 Trevír
1987 Lűbeck
1990 Postupim a Berlín - paláce a parky
1991 Lorsch
1992 Goslar a doly v Rammelsbergu
1993 Bamberg
1993 Maulbronn - klášter
1994 Quedlinburg
1994 Vőlklingen - železárny
1995 Messel Pit - naleziště fosílií
1996 Kolín nad Rýnem - katedrála
1996 stavby Bauhausu ve Výmaru a Dessau
1996 Eisleben a Wittenberg (M. Luther)
1998 Výmar
1999 Wartburg
1999 muzejní komplex Berlína (Ostrov muzeí)
2000 Dessau-Wőrlitz - královská zahrada
2000 Reichenau - ostrovní kostely
2001 Essen - technické památky

Nizozemí
1995 Schokland a okolí
1996 Amsterdam - obranná linie
1997 Kinderdijk - větrné mlýny
1997 Nizozemské Antily
1998 Lemmer - technické památky ve Frísku
1999 Beemster - poldery
2000 Rietveldův dům v Utrechtu

Norsko
1979 Urnes - dřevěný kostel
1979 Bryggen - hanzovní domy v Bergenu
1980 Røros
1985 Alta - skalní malby

Polsko
1978 Krakov
1978 Vělička - solné doly
1979 Osvětim
1980 Varšava
1992 Zamošč
1997 Toruň
1997 Malbork
1999 Kalwaria Zebrzydowska - poutní oblast
2001 Javorsko a Svídnicko - kostely
viz též Bělorusko

Portugalsko
1983 Azory
1983 Lisabon
1983 Batalha - klášter
1983 Tomar - klášter
1988 Evora
1989 Alcobaça - klášter
1995 Sintra
1996 Oporto
1998 Côa Valley - skalní sídliště
1999 Madeira - vavřínový les
2001 Alto Douro - vinařská oblast
2001 Guimarăes

Salzburg (Rakousko) Rakousko
1996 Salzburg
1996 Schőnbrunn
1997 Hallstatt - Dachstein (Solná komora)
1998 Semmering - horská železnice
1999 Štýrský Hradec
2000 Wachau
2001 Vídeň
Rakousko + Maďarsko:
2001 Neziderské jezero

Rumunsko
1991 delta Dunaje
1993 opevněnými kostely v Transylvánii
1993 Horezu - klášter
1993 Moldávie - byzantské kostely
1999 Sighişoara
1999 Orastijské hory - pravěké památky
1999 Maramures - dřevěné kostely

Rusko
1990 Petrohrad
1990 Kiži Pogost (Karélie) - dřevěné kostely
1990 Moskva (Kreml a Rudé náměstí)
1992 Novgorod
1992 Solovecké ostrovy
1992 Vladimir a Suzdal
1993 Sergejevův Posad
1994 Kolomenskoje
1995 Komi - prales
1996 jezero Bajkal
1996 + 2001 sopky na Kamčatce
1998 Altaj
1999 Západní Kavkaz
2000 Ferapontov - kláštery
2000 Kazan
2001 Sachalin
viz též Litva

Delos (Řecko) Řecko
1986 Bassae (Vassés) - Apollonův chrám
1987 Delfy
1987 Athény - Akropole
1988 Athos
1988 Meteora
1988 Soluň
1988 Epidauros
1988 Rhodos
1989 Mystras
1989 Olympia
1990 Delos
1990 kláštery Atiky a Egejského moře (Chios)
1992 Samos
1996 Vergina
1999 Mykény a Tíryns
1999 Pátmos

Slovensko
1993 Vlkolínec
1993 Banská Štiavnica
1993 Spišský hrad
2000 Bardejov
Slovensko + Maďarsko:
1995 + 2000 jeskyně Slovenského krasu a Aggtelek

Slovinsko
1988 Škocjan - jeskyně

Escorial (Španělsko) Španělsko
1984 Córdoba
1984 Alhambra, Generalife, Albaicín - Granada
1984 Burgos - katedrála
1984 Escorial
1984 Barcelona - Gűel, Gaudího stavby
1985 jeskyně Altamira
1986 Segovia
1985 Oviedo
1985 Santiago de Compostela
1985 Ávilla
1986 + 2001 mudéjarská architektura Aragónie
1986 Toledo
1986 ostrov La Gomera - nár. park Garajonay
1986 Cáceres
1987 Sevilla
1988 Salamanca
1991 Santa María de Poblet - klášter
1993 Mérida - archeologické památky
1993 klášter Santa María de Guadalupe
1993 poutní cesty do Santiago de Compostela
1994 Doňana - národní park
1996 Cuenca - visuté domy
1996 Burza - Valencie
1997 Las Médulas - vesnice a naleziště zlata
1997 Barcelona - Palác hudby a Sant Pau
1997 kláštery San Millán de Yuso a Suso
1998 Univerzita Alcalá de Henares
1998 skalní umění na Pyrenejském poloostrově
1999 Ibiza
1999 San Cristóbal - ostrov La Laguna
2000 Tarragona - římské památky
2000 palmový háj Elche
2000 Lugo - římské hradby
2000 katalánské románské kostely
2000 Atapuerca - archeologické naleziště
2001 Aranjuez
viz též Francie

Švédsko
1991 Drottningholm
1993 Birka a Hovgården
1993 Engelsberg - železárny
1994 Tanum - skalní rytiny
1994 Skogskyrkogården
1995 Visby
1996 Luleå - kostely
1996 Laponsko
1998 Karlskrona
2000 oblast Botnického zálivu
2000 ostrov Őland
2001 Falun - hornický areál

Švýcarsko
1983 St. Gallen - klášter
1983 Műstair - klášter
1983 Bern
2000 Bellinzone
2001 horská ledovcová oblast Jungfrau - Aletsch - Bietschhorn

Turecko
1985 Istanbul
1985 Gőreme (národní park) a Cappadocie
1985 Divrigi
1986 Chatušaš
1987 Nemrut
1988 Xanthos - chrám
1988 Hierapolis - Pamukkale
1994 Safranbolu
1998 Trója

Ukrajina
1990 Kyjev
1998 Lvov

Vatikán
1984 Vatikán + viz též Itálie (Řím)

Londýn - Tower (Velká Británie) Velká Británie
1986 Giant's Causeway ("Obrův chodník") a přilehlé pobřeží v severním Irsku
1986 Durham
1986 Ironbridge
1986 Studley
1986 Stonehenge a okolí
1986 Gwynedd
1986 St. Kilda - vulkanické souostroví
1987 palác Blenheim
1987 Bath
1987 Hadriánův val
1987 Londýn - palác a opatství Westminster
1988 Henderson Island (Tichomoří)
1988 Londýn - Tower
1988 Cantenbury
1995 Edinburg
1995 přírodní rezervace na ostrově Gough
1997 Greenwich
1999 Orknejské ostrovy - neolitické památky
2000 St. George (Bermudské ostrovy)
2000 Blaenavon - průmyslová oblast
2001 pobřeží hrabství Dorset a vých. Devonu
2001 Derwent - průmyslové památky
2001 New Lanark
2001 Saltaire


 
Ohodnoťte článek "Evropské památky UNESCO":
 Hodnocení 1 z 5 (nejhorší)
 Hodnocení 2 z 5
 Hodnocení 3 z 5
 Hodnocení 4 z 5
 Hodnocení 5 z 5 (nejlepší)

Ostatní články: Evropské památky UNESCO, Grafika M. B. Brauna


Přečtěte si s námi: Jan Křen - Česko-německé vztahy do r. 1918


Poslat článek e-mailem
 
Ohodnoťte článek "Přečtěte si s námi: Jan Křen - Česko-německé vztahy do r. 1918":
 Hodnocení 1 z 5 (nejhorší)
 Hodnocení 2 z 5
 Hodnocení 3 z 5
 Hodnocení 4 z 5
 Hodnocení 5 z 5 (nejlepší)

Složitá symbióza českého, německého a také židovského živlu existovala v našich zemích po staletí; básník F. Werfel oslovuje svou rodnou domovinu jako zem "krve, jež se trojnásob prolíná a trojnásob prolévá v neustálých obětech již tisíc let". Na přelomu 18. a 19. stol. se toto dávné - a i v minulosti ne vždy jednotné - společenství začalo však nezadržitelně rozpadat: namísto někdejší zemské pospolitosti, která zahrnovala všechny obyvatele země nebo alespoň jejich politicky oprávněnou část, tvoří se vlastně dvě nové národní společnosti, česká a německá, jíž se hodně později začalo říkat sudetská; i Židé, do té doby zvláštní, odloučená a odlučovaná komunita, začínají se při své emancipaci národnostně přechylovat, zprvu na německou stranu a později i na stranu českou. Vzájemné vztahy těchto národností se od této chvíle začaly formovat jinak než dřív v přednacionální éře a soužití, pokud se mělo v množících se a narůstajících sporech zachovat, nemohlo být založeno jinak než na kompromisu. Kolem něho, kolem nového modu vivendi točily se pak osudy země a jejího obyvatelstva, z něhož se stalo jakési konfliktní společenství.

V průběhu 19. století, které bylo érou modernizace a nacionalizace, musely si obě národnosti utvářet a budovat svou novou identitu. U Čechů, vlastně standardního malého národa této části Evropy, byl tento proces národní emancipace a integrace jednodušší: nové národní uvědomění, zprvu více méně jazykové a postupem doby i kulturní a politické, krystalizuje se nejprve v Čechách, postupně a v mnohém svérázně se šíří i na Moravu - a zastavuje se na slovenské hranici: československý národ se nevytvořil. U Němců v českých zemích probíhal obdobný proces, ale mnohem složitěji. V éře národního obrození, lze-li i pro ně tohoto pojmu použít, nevytvořil se z nich zvláštní národ, ba ani ne zvláštní nový německý kmen, jakým se stali třeba Slezané nebo Prusové. Jejich národní identita byla od počátku nejistá a rozporná. Kým vlastně tito Němci byli? Do moderní, nacionální doby vstupují regionálně profilováni - jako Němci čeští (Deutschbőhmen), moravští a slezští. V liberálním období se cítili součástí Němců rakouských anebo německých Rakušanů a stali se dokonce na dlouhou dobu jednou z vůdčích částí tohoto zvláštního celku, jehož národní identita byla, jak vidno i z proměnlivé terminologie, také rozkolísaná, nejistá a ve stálém pohybu. Na sklonku století se jejich situace opět změnila: rychle rostoucími Čechy jsou zatlačováni do role menšiny, kterou vskutku byli početně, do značné míry i kulturně, ale rozhodně ne sociálně, hospodářsky a také politicky; zejména však ekonomicky byli mocností, jež svou potencí předstihovala nejen Čechy, ale i ostatní Austroněmce; v tomto smyslu rozměry typické menšiny vždycky přerůstali. Tato rozpornost jejich existence vtiskávala rozporný a rozštěpený ráz i jejich reakcím a akcím politickým: na jedné straně jim dodávala sebevědomí a nechuť slevit ze své tradiční nadvlády v českých zemích, na druhé straně se ocitali v defenzivě a uchylují se - platí to především o jejich nacionálním křídle - k jakémusi klientskému poměru ke svým rakouským a postupem doby stále více i německým, tj. říšským soukmenovcům. Tato permanentní nejistota a nevyjasněnost národní identity Němců českých zemí byla patrně také největší, organickou, strukturálně založenou komplikací vzájemného česko-německého vztahu. S kým vlastně byli Češi konfrontováni, kdo byl jejich partnerem, co bylo německou otázkou pro Čechy? Byli to jen Němci místní, a byla to tudíž jen lokální otázka českých zemí? Byli-li součástí rakouského němectví, byla to otázka rakouská, otázka vyrovnání mezi Čechy a Rakouskem? Anebo se měli za součást celoněmeckého celku (Gesamtdeutschtum), a šlo pak tudíž o poměr Čechů k Němcům a vůbec Německu? Ve skutečnosti byly v česko-německém vztahu všechny tyto roviny - v různých dobách v různém poměru - zastoupeny a každá z nich vyžadovala jiný přístup a jiné řešení, bylo-li to vůbec možné. Tato mnohovrstevnatost česko-německého poměru činila tento problém neprůhledným, nepřehledným a zvlášť obtížně řešitelným. Všechny pokusy o jeho řešení - a bylo jich nemálo a některé velmi nadějné - na tuto překážku narážely a ztroskotávaly.

Jinou, často přehlíženou komplikací vzájemného česko-německého poměru byla skutečnost, že se obě strany cítily vůči sobě navzájem jako menšiny, a oprávněně. Českomoravští Němci, sociálně a hospodářsky nejpokročilejší část vedoucího národa Rakouska, byli vskutku menšinou v českých zemích jako celku i v každé z nich, v Čechách, na Moravě a nakonec i ve Slezsku, kde byli postupně početně předstihováni, v tomto případě ani ne tak Čechy jako spíše Poláky. Češi, kteří tvořili většinu v obou českých zemích, byli zase menšinou v Rakousku, a i když se tu stávali stále významnější mocí hospodářskou, nemohli se z tohoto postavení politicky na žádný způsob vymknout. A pocitově, psychologicky to bylo ještě složitější: každý z obou partnerů cítil a těžko snášel svůj handicap, ale handicap a komplex toho druhého příliš neviděl. Češi v sobě pořád nesli představu, že Němci jsou velkým, mocným, dynamickým a bohatým národem, vnímali se jako kapka v tomto velkém německém moři, na němž se malá česká loďka ustavičně cítila ohroženou. Ale Němci v Čechách a na Moravě také těžce nesli českou převahu početní, a postupem doby nejenom početní, cítili se českou většinou zatlačováni a vnímali tento vývoj jako újmu a ohrožení, a to právě v době, kdy němectví prožívalo ohromnou konjunkturu a Německo bylo na vzestupu. Ti, kdož se Čechům jevili jako neúměrná přesila, vedli tedy zároveň ošidnou menšinovou existenci, měli v sobě pocit nejistoty a obav z další budoucnosti. Obě strany se tak jedna druhé obávaly a tento strach každou z nich zneklidňoval, frustroval, konflikty mezi nimi zostřoval, vzájemný vztah deformoval a eventuální kompromis a konsensus oddaloval a ztěžoval. Z těchto oboustranných komplexů a obav, zároveň reálných a zároveň falešných, vyrůstaly i nepřiměřené reakce, zarputilost bojů, úzkostlivá malichernost a hluboká nedůvěra a odcizení, které dosahovalo dnes nepochopitelných rozměrů. Únikem z této pokřivené perspektivy a z otrávené atmosféry bylo i úsilí, s nímž každá z obou stran hledala vnější spojence, Němci nejprve v Rakousku a mezi svými rakouskými soukmenovci, později v Německu a u Němců říšských, Češi zase ve Francii a v Rusku. Tím vzájemný poměr překročil přirozený a přiměřený rámec českých zemí a internacionalizoval se. Česká otázka, otázka vzájemného poměru Čechů a Němců v českých zemích, přerůstala tak své autentické rozměry, stávala se existenčním problémem rakouským a časem ještě něčím větším, totiž materiálem pro mezinárodní manipulace. Postupně se měnila v otázku mezinárodní, jejíž váha byla vlastně neúměrná skutečnému jádru věci, jež byla svou povahou omezená a místní. Lokální problém uspořádání poměrů v českých zemích se tak vlastně neorganicky zaplétal do velkých evropských souvislostí, což se poprvé stalo skutkem za I. světové války a podruhé v ještě větších rozměrech za II. světové války, kdy se právě vztahy mezi Čechy a Němci v českých zemí staly jednou z jejích roznětek.

Přidržme se však určeného tématu a zůstaňme u I. světové války. Vyhlídka, že by se nahromaděné hořlaviny česko-německých konfliktů měly řešit na válečném poli a za cenu nezměrných ztrát, byla perspektivou radikálně nacionalistických menšin - na obou stranách. V tomto extrémistickém prostředí vznikaly také extrémní představy o způsobech řešení vzájemných konfliktů a o vlastní národní budoucnosti, jejichž základem byl nacionální maximalismus. Šovinisté z řad českých a moravských Němců si představovali, že jejich složité problémy, komplexy a obavy z osudu národní menšiny, zatlačované narůstající českou převahou - ve zkratce byly vyjadřovány heslem, že se nikdy nestanou sluhy svých sluhů - budou jedním rázem vyřízeny bojem a válečným převratem. Vítězství Centrálních mocností umožní vytvoření německé střední Evropy, Mitteleuropy, do níž se zapojí i Německem ovládané Rakousko. Touto cestou se vyřeší i staré problémy Němců českomoravských, kteří se stanou rovnocennou součástí středoevropského německého celku, ujdou tak obávanému osudu menšiny - a tento osud naopak připadne jejich českým rivalům, z nichž bude v této německé Mitteleuropě menšina; té se pak eventuálně budou moci poskytnout elementární národní práva. Podobné tendence se projevily i v českém prostředí. I zde, v radikálních nacionalistických kruzích, jež v předválečném českém politickém táboře představovaly také menšinu, začaly se ujímat vize obdobného, ovšem "velkočeského" druhu. Aby se Češi dočkali naplnění svých maximálních aspirací, musí být Rakousko poraženo a na jeho troskách vznikne samostatný český stát, který si ve spojení se Slováky a hlavně s podporou vítězných dohodových mocností, zejména Ruska, zajistí takovou převahu nad místními Němci, že se prostě budou muset s rolí menšiny smířit, a smíří-li se s ní, dostane se i jim oněch elementárních práv, potřebných k uchování jejich národnosti.

Na tento poslední bod se nesmí v obou případech zapomenout. Nejsme v době II. světové války a v totalitární éře, nýbrž o čtvrtstoletí dřív: obojí nacionalistické vize nebyly tehdy ještě tak obludné, bezuzdné jako v pozdější době, byl sice antisemitismus, ale ještě ne holocaust, byly nacionální nenávisti, ale nešly k zrůdné myšlence likvidace národního protivníka; ten sice měl být zkrocen, přitisknut ke stěně a odsouzen k pouhé přikrčenosti a trpěné existenci, ale že by měl být úplně národně zničen, zbaven své národnosti a své vlasti, to se stalo politickou směrnicí až později, v éře totalitarismu.

Ale i tak dospěly tehdy vzájemné konflikty k nové, do té doby neznámé hranici: v nacionalisticky radikálních kruzích, které za války i u Čechů, i u Němců převzaly politickou iniciativu a vedení, převládlo nové, extrémní pojetí národního sebeurčení: nikoli národní optimum, ale maximum, jehož mělo být dosaženo bez ohledu na druhého partnera, na jeho úkor a proti němu. Takto pojatá národní sebeurčení, německé i české, se logicky vylučovala: naprosté a bezpodmínečné naplnění národních aspirací sudetských Němců, jejich spojení s německým Rakouskem a jeho připojení (Anschluss) k Německu vylučovalo plnokrevné sebeurčení Čechů a vice versa. Tento posun národnostního konfliktu do polohy boje na život a na smrt (chápou-li se tyto pojmy v dobových rozměrech, a nikoli s takovou nestvůrnou důsledností jako za II. světové války) vytvořil katastrofickou a vlastně neřešitelnou situaci pro obě národnostní strany, a rovněž tak pro onen často zapomínaný "třetí národ" našich zemí, totiž pro Židy: mezi nimi, hlavně mezi nejnacionálněji naladěnými sionisty vznikla za války vskutku velká vlna obav, že právě oni budou první obětí očekávaného výbuchu nacionálních vášní a že budou v pogromech zničeni, eventuálně ze země vyhnáni.

Poválečné bouře a otřesy se pochopitelně neobešly bez špinavé antisemitské pěny a také česko- německé národnostní vztahy nebyly nikterak idylické, ale konflikty, všechny bolestné a některé vskutku kruté, přece jen nepřekročily onu hranici, jež by budoucnost beznadějně zatížila a do budoucna zcela znemožnila aspoň jakýs takýs modus vivendi a kompromisy; také mezistátní vztahy mezi novým Československem a novým Německem, resp. novým Rakouskem se pozoruhodně rychle normalizovaly.

I v této krajní situaci, kdy se již rozchod obou partnerů zdál nevyhnutelný, ukázala se vzájemná pouta jako neobyčejně silná, a to do té míry, že staletá pospolitost, třebaže válečnými resentimenty v mnohém oslabená a narušená, nebyla nenávratně ztracena. Překonání této krize, v dosavadní velice dramatické historii vzájemných vztahů nejhlubší, prokázalo, že na obou stranách nepřestalo existovat a působit vědomí prospěchu a plodnosti vzájemného soužití. České země a každá z nich zvlášť byly prastarým celkem, jedním z nejstarších a nejstabilnějších v Evropě, patrně také proto, že jsou celkem šťastně utvářeným; úrodné nížiny vnitrozemí, osídlené vesměs Čechy, byly ve vyváženém poměru s převážně německým pohraničím, jež bylo předurčeno spíš k výrobám řemeslným a průmyslovým. Rovněž hustá síť měst, kdysi ve středověku zde zakládaných zde právě Němci, vhodně se doplňovala s venkovem, takže země skýtaly příhodné předpoklady pro prosperitu obou národností. Bez poměrně rozvitého zemědělského zázemí byl sotva možný rozmach industrializace, která byla základem sociální existence zdejších Němců, jedné z nejpokročilejších složek němectví a střední Evropy jako celku. Také svérázný a plodný kulturní profil těchto Němců v nemalé míře profitoval z toho, co vynikající znalec obojí kultury Čech, P. Eisner, nazval contagio slavica, obohacení staletým permanentním stykem s česko-slovanským živlem. U Čechů byla plodnost tohoto soužití rovněž zcela zjevná, a to na první pohled. Češi byli vlastně jediní z malých středoevropských národů, nepočítají-li se Rakušané, jimž se aspoň zčásti podařilo zachytit vlnu německého vzestupu 19. stol. v době Bismarckově i Vilémově. Ve stínu tohoto prvního německého zázraku vytvořil se jakýsi malý národní zázrak český. Z národa, který na začátku 19. stol. byl agrárně zaostalý, sociálně neúplný, který neměl ani vlastní národní šlechtu, ani dynastii, který byl chudý i kulturně, vyrostla na přelomu století moderní, dynamická a rychle se rozvíjející společnost, která začala Němce rychle dohánět; ve střední Evropě byli Češi jediní, kteří se aspoň v zásadě začali německé úrovni vyrovnávat. Tento vzestup se dál samozřejmě v soutěži a napětí s Němci, ale také v součinnosti s nimi; v té době bylo Německo vlastně modelem a předobrazem českých ctižádostí. Čeští řemeslníci chodili do Německa na vandr, český průmysl hojně čerpal z německého know how, čeští studenti se dlouho učili z německých knih a česká inteligence, v Čechách a na Moravě téměř vždy dvojjazyčná, podílela se dlouho na německé kultuře a získávala tak větší rozhled i v době, kdy jí vlastní kultura dostatek duchovní stravy ještě neposkytovala.

V soupeření a v soužití s Němci, místními, rakouskými i říšskými, stali se Češi národem západního typu, slušně industrializovanou společností, která v německém prostředí načerpala i mnohé inspirace pro svou politickou kulturu. I v tomto ohledu - a možná, že především v tomto ohledu - jsou vzájemné česko-německé vztahy velmi málo prozkoumány, přestože se právě v těchto agendě naskýtají nadobyčej zajímavé a podnětné pohledy, bez nichž jsou moderní české dějiny neúplné a ochuzené. Víme, že české obrození a české národní hnutí mělo v sobě významný emancipační a demokratizační náboj. Ale zároveň je faktem, že v počátcích modernizace a v době vzniku občanské společnosti stáli v popředí tehdejších politických pokroků Němci. Liberalismus, jehož zásluhy na modernizaci habsburské monarchie a v jejím rámci i našich zemí jsou vskutku epochální (a v mnohém stále ještě nedoceněné) byl především německý - a Němci z českých zemí patřili k jeho špičce. A třebaže se musíme rozloučit s černobíle zjednodušenými představami o konzervativních silách a jejich zpátečnictví, motorem pokroků v té době nebyly - a faktem je, že Češi byli tehdy spojenci tohoto tábora a byli s ním dlouho těsně spjati; však se také nejkonzervativnějším tyrolským klerikálům v Rakousku říkalo černí Češi. To ovšem neplatí už pro údobí konce 19. a počátku 20. století, kdy mezi Němci a Čechy došlo k významné změně politických rolí, ostatně ne první a ne poslední tohoto druhu v historii německo-českých vztahů. Demokratizace té doby narážela v německém prostředí na větší překážky než v dynamicky vzestupujícím prostředí českém. V procesu demokratizace to byli opět spíše Němci (přesněji řečeno jejich tehdy vůdčí majetné a vzdělané třídy), kteří vlastně jako by ztráceli, přicházejíce v tomto pohybu o svou převahu, o ona privilegia a nadpráví, jichž se jim v dřívějším Rakousku dostalo. Češi naproti tomu byli v té době ve šťastné pozici malého národa, který demokratizací získával - dokonce i jejich vyšší vrstvy byly vůči demokratizaci otevřenější, očekávajíce od ní více prospěchu než ztrát.

Rozdíly tohoto druhu a vývojové arytmie obou národů, podle českého básníka a germanisty Otokara Fischera "do sebe vrostlých, v sobě zahryzlých", nemění nic anebo jen velmi málo na tom, co musí každá poctivá historie vzájemných vztahů zaznamenat. To, o čem je tu řeč, je až zarážející vzájemná podobnost. Sudetští Němci, je-li tu na místě pojem, který vešel v užívání až po I. světové válce, byli Čechům po stránce sociální, kulturní i politické mnohem bližší než ostatním Němcům, rozhodně víc než Němcům tyrolským, nebo alpským, o vzdálených Němcích říšských ani nemluvě. Ale totéž, ovšem v opačném smyslu, můžeme říci o Češích: i oni byli (a stále ještě asi jsou) Němcům neobyčejně blízcí, určitě bližší než všem ostatním Slovanům, možná i tak blízkým a příbuzným Slovákům. Češi byli stejně průmysloví a stejným způsobem průmysloví jako Němci čeští, měli podobnou kulturu jako oni a měli dokonce až do nejmenších podrobností i podobnou strukturu politickou. Struktura českých stran za Rakouska a za I. republiky byla stejná jako struktura stran sudetoněmeckých a rovněž celá ta pověstná a nesmírně aktivní síť spolková a samosprávní podobala se jako vejce vejci sudetoněmecké. Když byl Schulverein, byla česká Matice školská, měli-li Němci svá Kasina, měli Češi české Besedy atd.

Celým svým profilem, celou svou strukturou i psychikou byly si obě často znesvářené strany nesmírně blízké, neřku-li příbuzné. To samozřejmě klade otázku, zda to nebylo právě toto těsné příbuzenství, které bylo zdrojem neustálých konfliktů a sporů - v životě tomu často bývá, že se ti nejbližší mají nejméně rádi. Ale skutečné a vážné vysvětlení bude ležet pravděpodobně hlouběji a bude tkvít nejspíš v tom, o čem byla řeč již na počátku, v tom, jak se tento svou podstatou lokální problém, soužití a sváry Čechů s jejich německými krajany, neorganicky vpletl do širokých evropských souvislostí a nakonec do válečné konflagrace, jejíž rozměry české země samozřejmě přerůstaly. Ale to je součást našeho českého osudu, osudu naší vlasti a osudu této části střední Evropy, kde je bytí neustále riskantní a obzvlášť náročné, neboť příliš často přináší zátěže, které jsou na síly a možnosti zdejších malých národů přílišné - a malými se tváří v tvář tomuto osudu ukázali i Češi i jejich němečtí krajané. To však také patří k našemu historickému údělu, z něhož se nemůžeme vymknout. Je to úděl, který snášíme dodnes a budeme snášet, dokud v tomto koutu Evropy budeme žít a dokud zde budeme žít v sousedství s Němci - i pro nás i pro ně je to jedna ze základních komponent historické existence.

Článek je písemnou podobou přednášky proslovené v Českém rozhlase na počátku 90. let 20. století (cyklus přednášek předních historiků o českých dějinách - vysílání pro školy). Záznamy přednášek vyšly v dvoudílném sborníku "Věci, buďtež pozorovány… (Kapitoly z národních dějin)", Praha 1992. Příspěvek J. Křena je obsažen v 1. díle, str. 47 - 52.



 
Ohodnoťte článek "Přečtěte si s námi: Jan Křen - Česko-německé vztahy do r. 1918":
 Hodnocení 1 z 5 (nejhorší)
 Hodnocení 2 z 5
 Hodnocení 3 z 5
 Hodnocení 4 z 5
 Hodnocení 5 z 5 (nejlepší)

Ostatní články: Evropské památky UNESCO, Přečtěte si s námi: Jan Křen - Česko-německé vztahy do r. 1918


Grafika M. B. Brauna


Poslat článek e-mailem
 
Ohodnoťte článek "Grafika M. B. Brauna":
 Hodnocení 1 z 5 (nejhorší)
 Hodnocení 2 z 5
 Hodnocení 3 z 5
 Hodnocení 4 z 5
 Hodnocení 5 z 5 (nejlepší)

M. B. Braun - grafické zobrazení vlastní statue Nejsvětější Trojice v Teplicích (1719)

M. B. Braun - grafické zobrazení vlastní statue Nejsvětější Trojice v Teplicích (1719)
(ve skutečné velikosti pouze v tištěné verzi časopisu)


 
Ohodnoťte článek "Grafika M. B. Brauna":
 Hodnocení 1 z 5 (nejhorší)
 Hodnocení 2 z 5
 Hodnocení 3 z 5
 Hodnocení 4 z 5
 Hodnocení 5 z 5 (nejlepší)


Nalezené články: Evropské památky UNESCO, Přečtěte si s námi: Jan Křen - Česko-německé vztahy do r. 1918, Grafika M. B. Brauna
Návštěvnost článků
Obsah tohoto čísla
TIP: publikace České dějiny do roku 1914 Evropa do roku 1914 a od hlavního redaktora stránek Čelem vzad.
Přejít o stránku zpět   Vytisknout tuto stránku   Kniha hostů   Přejít o stránku vpřed